Veelgestelde vragen
Hieronder tref je de meest voorkomende vragen over de Walk&Dance to Fight Cancer.
Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur dan een mailtje naar:
info@fightcancer.nl en wij beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk.
Wat is Walk&Dance to Fight Cancer?
Walk&Dance to Fight Cancer is een wandeltocht van verschillende afstanden om samen met vele anderen zoveel mogelijk geld bij elkaar te brengen voor baanbrekend onderzoek naar kanker.
Maar we gaan niet alleen wandelen! Op de route kan je allerlei entertainment verwachten en een heerlijke versnapering. Met als klap op de vuurpijl een spetterend eindfeest. Zo zetten we ons samen in voor een wereld waarin kanker hopelijk geen dodelijke ziekte meer is.
Wat doet Stichting Fight cancer?
Fight cancer is een stichting die zich samen met jou inzet om zoveel mogelijk geld op te halen voor kankeronderzoek. Wij hebben een duidelijk motto: Love life. Fight cancer. Vanuit de liefde voor het leven inspireren wij mensen om samen met ons in actie te komen. Dit kan door mee te doen aan onze evenementen, zelf een actie te starten, donateur te worden of ons als vrijwilliger te helpen.
Walk&Dance to Fight Cancer is één van de fondsenwervende evenementen van Fight cancer die door het hele jaar plaatsvindt.
Is Stichting Fight cancer onderdeel van KWF?
Fight cancer was tot 2013 onderdeel van KWF en is sindsdien een zelfstandige stichting. Wij verschillen zowel in doelgroep als activiteiten van KWF. Wij richten ons voornamelijk op de doelgroep jongvolwassenen en wij richten ons op fondsenwerving via lokale events met lokale projectteams, waarmee we verbondenheid én betrokkenheid creëren vanuit de kern van de regio. We werken wel met KWF samen: zij helpen ons met de besteding van onze donatiegelden en zij monitoren de hiervoor door ons geselecteerde kankeronderzoeken.
Waar vindt Walk&Dance to Fight Cancer plaats?
Walk&Dance to Fight Cancer vindt per jaar op verschillende plekken in het land plaats. Bekijk de startpagina van deze website om te zien waar we dit jaar gaan wandelen en dansen!
Wie organiseert Walk&Dance to Fight Cancer?
Walk&Dance to Fight Cancer is een initiatief van Stichting Fight cancer. Door het land zijn er in meerdere steden lokale organisatieteams gevestigd. Zij zijn verantwoordelijk voor het organiseren van jouw Walk&Dance. Doordat het evenement lokaal georganiseerd wordt, benadrukt dit het lokale karakter van jouw stad.
Is Walk&Dance to Fight Cancer een wedstrijd?
Nee, Walk&Dance to Fight Cancer is geen wedstrijd en er zal dus ook geen tijdsregistratie zijn. Of je nou snel of langzaam wandelt, je mag het op jouw manier doen!
Met hoeveel deelnemers houden jullie rekening bij Walk&Dance to Fight Cancer?
Dit verschilt erg per editie. Op de homepage van deze website kun je zien hoeveel deelnemers zich tot nu toe hebben ingeschreven.
Wat gebeurt er als het evenement niet door kan gaan?
Bij onverwacht slecht weer of onvoorzienbare omstandigheden kan het event geannuleerd worden of de organisatie kan beslissen om uit te wijken (met een alternatief programma) naar een alternatieve locatie of alternatieve starttijd / datum.
Kan iedereen meedoen aan Walk&Dance to Fight Cancer?
Bekijk de 'doe mee' pagina van jouw Walk&Dance editie voor de deelnamemogelijkheden en leeftijdseisen. Zorg wel dat je van jezelf weet dat je de volledige route kunt halen. We raden dan ook zeker aan om een aantal weken te trainen, ook om eventuele blaren te voorkomen.
Heb je een beperking en heb je ondersteuning nodig om deel te nemen? Neem dan contact op met het lokale organisatieteam via het contactformulier. We denken graag met je mee over mogelijke oplossingen.
Hoe kan ik mij inschrijven voor Walk&Dance to Fight Cancer?
Wat goed dat je mee wilt wandelen metWalk&Dance to Fight Cancer! Ga naar de Walk&Dance website van de editie in jouw stad, klik op de Doe Mee knop of bezoek de 'Schrijf je in en doe mee'-pagina. Daar vind je de verschillende inschrijfmogelijkheden van jouw stad. Klik op de inschrijfcategorie die toepasbaar is voor jou. Vul je persoonlijke gegevens in, creeër jouw actiepagina, maak een team aan of sluit je aan bij een bestaand team. Hierna voltooi je de betaling van het inschrijfgeld en start je met het werven van donaties. Je kunt na jouw inschrijving direct teamleden uitnodigen.
Kan ik met één mailadres meerdere personen inschrijven?
Je kunt op ons platform niet met precies hetzelfde mailadres meerdere personen inschrijven. We hebben hier wel een trucje voor, maar let op want dit lukt niet bij alle providers. Zover bij ons bekend werkt dit trucje voor Gmail accounts, Hotmail en Icloud.
Als je een plusteken (+) en een woord (in dit geval bijvoorbeeld naam van de 2e persoon van inschrijving) toevoegt vóór het @-teken in je huidige mailadres, komen de berichten nog steeds bij je huidige inbox terecht. Dit kun je oneindig vaak doen.
Voorbeeld: vader Jan wil graag meedoen met zoon Piet en dochter Eva. Zijn mailadres is Jan.achternaam@gmail.com. Hij kan Piet inschrijven door het mailadres jan.achternaam+piet@gmail.com te gebruiken en voor dochter Eva jan.achternaam+eva@gmail.com. Alle mails worden doorgestuurd naar het originele mailadres van Jan.
Ziggo heeft een andere route. Zie: https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/alias-toevoegen#/
Waarom betaal ik inschrijfgeld en waar dient dit voor?
Jouw inschrijfgeld wordt gebruikt om kosten te dekken voor het organiseren van het evenement. Denk hierbij aan kosten voor diverse veiligheidsdiensten en materialen om het evenement goed en veilig neer te zetten. Je ontvangt als deelnemer ook wat terug voor je inschrijfgeld, zoals een tshirt. Als organisatie proberen wij zoveel mogelijk kennis en expertise in te zetten via vrijwilligers én producten en diensten te verkrijgen via sponsoring. Sommige zaken worden kosteloos verkregen, voor andere dingen moeten wij helaas kosten maken. Om kosten te drukken, worden veel materialen voor meerdere jaren op verschillende evenement ingezet.
Ik sta al ingeschreven, maar wil alsnog aansluiten bij een Team. Kan dit nog?
Hoe pas ik mijn streefbedrag aan?
Heb jij je streefbedrag al behaald? Heel goed! Je kan het streefbedrag van jou of jouw team verhogen door in te loggen via de site. Ga naar 'mijn pagina' en klik op 'bewerk mijn pagina'. Let op: alleen de teamcaptain kan het streefbedrag van het team aanpassen.
Omdat we graag zoveel mogelijk geld voor onderzoek willen ophalen, is er een inspanningsverplichting van €350 aan donaties per deelnemer. Voor kinderen bedraagt deze €100. Het streefbedrag mag niet lager dan dit worden ingesteld.
Vaak is een appje in je familie- of vriendengroep al genoeg om de inspanningsverplichting te halen. Bekijk onder het kopje 'Deelnemers' onze donatiewerving tips!
Wat ontvangt een Businessteam?
Bekijk de 'Doe Mee' pagina voor meer informatie over het inschrijfgeld dat Businessteams betalen om mee te kunnen doen aan dit event. Hier staat ook wat hierin inbegrepen is. Een businessteam kan rekenen op veel zichtbaarheid. Neem contact op met de lokale organisatie voor meer informatie.
Wat moet ik doen als ik niet meer mee kan wandelen op de dag zelf?
Neem zo snel mogelijk contact op met het lokale organisatieteam van jouw walk&Dance via het contactformulier. Zij kunnen jou verder helpen.
Waar gaan de donaties heen?
Door jouw bijdrage kunnen talentvolle artsen en onderzoekers op het hoogste niveau kennis en vaardigheden opdoen in de oncologie. Stichting Fight cancer selecteert elk jaar samen met KWF een aantal bijzondere onderzoeken. Maak via deze pagina kennis met deze specifieke onderzoekers en lees over hun baanbrekende onderzoeken. Meer informatie over de financiën van Fight cancer vind je hier.
Waarom wordt er € 0,89 in rekening gebracht bij een donatie?
Om onze vaste IT kosten zo laag mogelijk te houden, maken wij voor al onze evenementen gebruik van het fondsenwerf platform Funraisin en het betaalplatform Stripe. Zij rekenen hosting- en transactiekosten. Fight cancer probeert zoveel mogelijk geld op te halen voor kankeronderzoek. Als iedereen €0,89 extra bijdraagt, kunnen wij daarmee de kosten van het platform zoveel mogelijk wegstrepen, zodat er meer naar onderzoek kan gaan. Uiteraard hebben zowel deelnemers als donateurs de keuze om wel of niet bij te dragen aan deze kosten.
Hoe begin ik met donaties werven?
Het werven van donaties is voor iedereen anders. Uit ervaring weten wij dat de eerste stap is het benaderen van jouw directe omgeving. Denk aan vrienden, kennissen, famile en collega's.
Door jouw persoonlijke verhaal te delen, zijn mensen sneller bereid om te doneren. Vertel waarom jij meedoet: doe je het voor de uitdaging, ter nagedachtenis aan iemand die je aan kanker hebt verloren, om iemand te steunen die nu een moeilijke tijd doormaakt, of om een dierbare bij te staan?
Om jou op weg te helpen, hebben wij verschillende tips samengesteld. Deze tips ontvang je in de dagen na jouw inschrijving ook per mail. Wil je de tips nog een keertje teruglezen? Klik dan hier
Ik ben deelnemer en krijgt per sms een Tikkie-link toegestuurd. Klopt dat?
Ja dat klopt. sinds 2022 werken wij met Tikkie samen om er zo voor te zorgen dat doneren nog makkelijker en sneller gaat! De Link die je per SMS ontvangt is gekoppeld aan jouw persoonijke actiepagina. Wij raden je aan deze link te delen in al je Whatsapp groepen met jouw persoonlijke verhaal, om zo hopelijk samen met ons zoveel mogelijk geld op te halen voor meer onderzoek naar kanker. Na betaling wordt de donatie zichtbaar op jouw profiel!
Wat is het verschil tussen doneren aan een deelnemer en doneren aan een team?
Als je op een deelnemer doneert, wordt het bedrag zowel bij de deelnemer als bij het team opgeteld. De totale donaties van alle teamleden vormen samen het bedrag op de teampagina. Doneer je rechtstreeks aan het team, dan wordt het bedrag alleen op de teampagina weergegeven en niet gekoppeld aan een specifieke deelnemer.
Ik wil een donatie doen, maar ik wil handmatig het geld overmaken of pas later betalen. Kan dat?
Ja dat kan. Je kunt bij het doen van een donatie bij de tweede stap een betaalmethode kiezen. Als je hier de optie ‘factuur/EFT’ kiest, ontvang je een factuur per mail die je dan binnen 14 dagen betaalt. In verband met de financiële administratie kan het wel tot uiterlijk 10 werkdagen duren voordat jouw donatie zichtbaar wordt.
Ik heb een donatie gedaan via een Tikkie link. Ik zie echter dat mijn donatie (nog) niet op de persoonlijke pagina staat bijgeschreven.
De verwerking van een donatie, gedaan via de Tikkie link, kan tot 2 dagen duren.
Ik zie een donatie onderaan mijn persoonlijke pagina, maar het bedrag is niet in mijn donatieteller verwerkt.
De verwerking van een donatie is eerst zichtbaar op je persoonlijke pagina en wordt met enige vertraging opgeteld bij de donatieteller.
Ik word doorverwezen naar een pagina van Girogate, klopt dat?
Ja, dat klopt. Alle betalingen worden gedaan via het payment platform van Girogate/Stripe.
Op mijn afschrift staat een Duits rekeningnummer, klopt dat?
Ja, dat klopt. Dit is het rekeningnummer van onze betaalprovider Stripe.
Oeps, ik heb aan de verkeerde persoon gedoneerd. Wat moet ik nu doen?
Let goed op dat tijdens het doneren via het donatieformulier de persoon aan wie je wilt doneren ook NAAST het formulier staat. Als er verkeerd wordt gedoneerd, kan je een mailtje sturen naar info@fightcancer.nl om het op te lossen. Vermeld hierin duidelijk op wie je gedoneerd hebt en naar wie het eigenlijk had gemoeten.
Kan ik ook vanuit het buitenland betalen?
Je kunt doneren via iDeal, PayPal of met creditcard. Dit kan dus ook als je een buitenlands rekeningnummer hebt. We hebben gemerkt dat het vanuit Frankrijk en Duitsland soms niet altijd gemakkelijk lijkt te gaan. Kies in dit geval voor de optie betalen op factuur/EFT. Hiermee moet je handmatig een bedrag overboeken volgens de instructies die je vanuit ons per e-mail ontvangt.
Als je wilt doneren vanuit het buitenland maar je kunt dat niet d.m.v. overboeken, creditcard of PayPal, neem dan even contact met ons op, dan maken wij het voor jou in orde.
Mogen Businessteams zelf acties opzetten om donaties te werven?
Graag zelfs! We omarmen alle initiatieven die donaties opleveren voor het goede doel. We vernemen graag welke acties jullie gaan houden en komen graag met jullie in contact hierover.
Walk&Dance to Fight Cancer en Stichting Fight cancer is in geen geval verantwoordelijk voor acties die derden opzetten.
Wat moet ik meenemen op de dag van het evenement?
Je krijgt van ons een tshirt. Zelf zorg je voor comfortabele schoenen en kleding. Denk verder ook aan een flesje water en wat te eten. Vergeet je op de dag zelf niet in te smeren met zonnebrand.
Wat doet Walk&Dance to Fight Cancer aan duurzaamheid?
Uiteraard is duurzaamheid voor Fight cancer een belangrijk thema. De materialen om onze events aan te kleden (bijvoorbeeld beachflags en stoffen wimpellijnen) hergebruiken wij meerdere jaren. Ook hebben wij op onze evenementen inleverpunten waar deelnemers giveaways kunnen inleveren als ze deze niet mee naar huis willen nemen (denk aan een tshirt). We raden onze lokale teams ook aan om te kijken naar hergebruik van T-shirts als vrijwilligers deze niet mee naar huis willen nemen. Ook sturen we onze teams aan om met de gemeente te kijken naar de mogelijkheden voor het direct scheiden van afval. Tot slot adviseren wij deelnemers en bezoekers van onze evenementen zoveel mogelijk met de fiets of het openbaar vervoer te komen.
Ik heb nog een vraag, bij wie kan ik terecht?
Als jij nog vragen hebt die niet tussen deze FAQ staan, dan kan je contact opnemen met het lokale organisatieteam. Bekijk hiervoor de informatie op de contactpagina onder het kopje 'Contact'.